2012-05-31

ABC Atmospheric brown clouds. Hotfulla moln över Himalaya. Vetenskapens värld 20120528

Hotfulla moln över Himalaya

Ett brunt moln hänger över Himalaya. Länge trodde man att sådana föroreningsmoln hörde storstaden till, men på våren kan man se det över världens högsta berg. Där påverkar det monsunregnen och förvärrar växthuseffekten. 60 procent av jordens befolkning bor i områden direkt drabbade av följderna. Forskare från hela världen spårar nu molnets beståndsdelar och undersöker även hur det påverkar glaciärerna. Programledare: Victoria Dyring.

Eget ref: Sotpartiklar (black carbon) absorberar värme från solen och bidrar till den globala uppvärmningen trots att molnen i sig hindrar solinstrålningen.Ozonpartiklar finns också i molnen.
Molnen som kommer från hela världen men fr.a. från Indien och Pakistan genereras från hushållen, industrier som tegelbruk i Indien och från dieseldrivna bilar..
Molnens partikelhalt kan vara tre gånger så hög som gränsvärdena i Europa.
Dalgångarna fungerar som skorstenar för röken.
Klimatet i bergen i Nepal har ändrats så att det inte kommer någon snö och inget regn under monsunen. Det är flera grader varmare.

Nu hoppar Vattenfall på egen-el-tåget. Ny Teknik 20120528

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3482969.ece
- Vi säljer nu solcellsprodukter för att hjälpa kunderna att få en bättre kontroll över sin egen elförbrukning och i slutändan även kunna sälja tillbaka det elöverskott de själva inte behöver, säger Magnus Holm, chef för Vattenfall Försäljning, i ett pressmeddelande.
För ett par veckor sedan lanserade Vattenfalls konkurrent Fortum ett liknande erbjudande till sina kunder med priser från 60 000 till 100 000 kronor beroende på hur många paneler man vill ha.
Nu hänger Vattenfall på och börjar sälja nyckelfärdiga solcellspaket i hela Sverige, i kombination med möjligheten att sälja tillbaka överskottsel som produceras från de egna solcellerna.

Nytt rekord för solkraft. Ny Teknik 20120529

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3483840.eceVid middagstid fredag och lördag förra veckan genererade de tyska solkraftverken tillsammans 22 gigawatt elektricitet kontinuerligt under några timmar vilket är nytt världsrekord.
Under de timmar då rekordeffekten uppnåddes under lördagen stod den för hälften av all el som förbrukades i Tyskland. Under fredagen då arbetsplatser som fabriker var i full drift genererade solkraften drygt 30 procent av elbehovet.
Totalt finns i Tyskland 26 gigawatt installerad solkraftseffekt. Det gör att Tyskland har nästan lika mycket solkraftskapacitet som alla andra länder tillsammans, skriver Reuters.
Vid sidan av solkraft satsar även Tyskland stort på andra typer av återvinningsbara energikällor som vind och biomassa. Tillsammans står dessa för omkring 20 procent av landets årliga elbehov.

2012-05-30

Bakslag för svenskt biobränsle. Ny Teknik 20120530

Domsjö Fabriker drar sig ur miljardsatsningen på att tillverka att tillverka biodrivmedel av svartlut i Örnsköldsvik. De nya indiska ägarna sätter stopp för projektet.http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bioenergi/article3484292.ece.
Den tänkta anläggningen skulle bli den första för tillverkning i stor skala av bio-DME och biometanol med en årlig produktion på omkring 100 000 ton.
I processen förgasas svartluten till syntesgas (en blandning av kolmonoxid och vätgas). Denna omvandlas sedan först till metanol och sedan till fordonsbränslet dimetyleter, DME.
Att Domsjö drar sig ur innebär att kommersialiseringen av tekniken försenas - Men Chemrec ger inte upp. Bland annat har företaget sökt pengar från EU för en anläggning tillsammans med Rottneros i Vallvik. Nyligen slöts även ett avtal med det kinesiska anläggningsföretaget TCC. Avtalet innebär att TCC ska marknadsföra tekniken tillsammans med Chemrec och även bygga anläggningarna.
I Piteå finns i dag en demonstrationsanläggning som tillverkar 3-4 ton bio-DME per dag. Det mesta av produktionen går till att förse Volvos testflotta med bränsle.
-Den producerar och går bra, säger Max Jönsson.

2012-05-15

Ystadsbolag kläckte grön bakteriedödare. Ny Teknik 20120504.

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3467150.ece
Vatten, salt och elektricitet fungerar bättre än starka bakteriedödande kemikalier. När ett av Sveriges största äggkläckerier tog en ny miljövänlig metod till hjälp sjönk bakteriehalterna drastiskt. Arbetsmiljön blev bättre och kycklingarna friskare.
Formaldehyd, väteperoxid, perättiksyra. Hos det skånska kläckeriet Blenta förbrukades tidigare närmare fyra ton bakteriedödande kemikalier om året. Allt för att de 36 miljoner kycklingar som varje år kläcks i maskinerna skulle födas så friska som möjligt. Men för personalen var hanterandet av de hälsofarliga kemikalierna ett riskmoment som krävde skyddskläder och gasmask.
Ett nytt miljövänligt sätt att oskadliggöra bakterier, utvecklat av det lilla Ystadsföretaget Anolytech, löste problemet. Med salttabletter, kranvatten och elektrolys tillverkar företagets maskiner det kroppsegna bakteriedödande ämnet hypoklorsyra på plats i kläckeriet.

Svenskt biodrivmedel får kinesisk draghjälp. Ny Teknik 20120425

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bioenergi/article3464116.ece
Ett stort kinesiskt företag ska sälja och marknadsföra svensk teknik för att framställa biodrivmedel ur svartlut från massatillverkning. Avtalet skrevs under i samband med att Kinas premiärminister besökte Sverige.

- Det är kvalitetsstämpel och visar att tekniken är redo för kommersiell skala, säger Max Jönsson, vd för Chemrec.
Företaget har under många år arbetat med att utveckla en teknik för svartlutsförgasning. Nu har Chemrec slutit ett avtal med det kinesiska anläggningsföretaget TCC. Avtalet innebär att TCC ska marknadsföra tekniken tillsammans med Chemrec och även bygga anläggningarna.

Fakta Dimetyleter

DME står för dimetyleter och när bränslet framställs ur biomassa kallas det bio-DME. DME kan även framställas av naturgas.
Vid Chemrecs fabrik i Piteå tillverkas bio-DME av svartlut, en energirik, trögflytande bioprodukt från massaindustrin. Svartluten förgasas och bildar syntesgas som sedan omvandlas till DME i två katalytisk steg.
Bränslet är en gas men omvandlas till vätska redan vid ett lågt tryck på fem bar. DME både lagras och transporteras i vätskeform. Hanteringen liknar den för gasol.
Bio-DME som bränsle i en dieselmotor ger lika hög verkningsgrad och en lägre ljudnivå jämfört med traditionella motorer. Jämfört med diesel ger bio-DME 95 procent lägre koldioxidutsläpp. Förbränningen ger dessutom mycket låga utsläpp av partiklar och kväveoxider.
Energiinnehållet är 28 MJ/kg jämfört med 43 MJ/kg för diesel.
DME från naturgas används i dag som drivgas i sprayflaskor och för skumning av skumplast. Men DME från naturgas eller kol används också i flera länder som drivmedel.

2012-05-14

Volkswagen tar elbilarna på allvar. Ny Teknik 20120511

Tyska Volkswagen, världens tredje störst biltillverkare, vill ta ledningen i det globala elbilsracet. Nästa sommar går startskottet för en massiv utrullning av elbilar med e-Up och el-Golf i täten.
Hur viktigt är det med snabbladdning?
- Det måste finnas möjlighet att ladda på 15-20 minuter utefter de stora motorvägarna och på allmänna platser i städerna.
Kommer det att bli en enda laddningsstandard med samma uttag och kontakter för alla bilar?
- Det är viktigt att det blir en enda standard inom EU. Ju lättare det blir att ladda desto snabbare slår ”e-mobility” igenom i Europa. Vi har redan enats om en ”kombiplugg” för både växelströms- och likströmsladdning i Europa till i början av 2017.
Vad gör VW åt batteriproblemet?
- Vi har investerat i en egen batterifabrik i Braunschweig och en egen elmotorfabrik i Kassel. Vår strategi är att ha all nödvändig kompetens in-house. Batterikostnaderna måste ned, så enkelt är det. Kanske kan litium-luft-batterier ersätta de dyra litium-jon-batterierna.


2012-05-12

Europa och USA enas om ny elbilsladdare. Ny Teknik 20120508

 http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3470171.ece
Den stora nyheten på elbilsmässan EVS 26 i Los Angeles är demonstrationen av ”DC fast charging with a Combined Charging System” som åtta stora bilföretag från Europa och USA enats om.
Det är Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen som kommit överens om att arbeta för ett kombinerat laddsystem som integrerar enfas växelströmsladdning, snabb trefas växelströmsladdning, likströmsladdning hemma samt ultrasnabb likströmsladdning på offentliga platser till ett enda uttag i bilen.
Både den amerikanska standardiseringsorganisationen SAE och den europiska ACEA har beslutat att gå på den här linjen i sina standardiseringsarbeten.
Utvecklingen av framtidens smarta elnät hänger intimt samman med utvecklingen av intelligenta laddsystem för elbilar.

2012-05-10

”Vi kan ta fram de klimatsmarta drivmedlen”. Ny Teknik 20120510

http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3472239.ece
I vårpropositionen föreslår regeringen att vi fullt ut ska utnyttja EU:s regler om att blanda in tio procent etanol i bensin och sju procent biodiesel i diesel. Förslaget gäller bara en del av marknaden för biodrivmedel. Det behövs mycket mer för att vi i branschen ska kunna fortsätta våra satsningar:
* Vi behöver ett nytt, ambitiöst mål som politiker i alla läger står bakom. Vi kommer redan i år att nå EU:s 2020-mål på tio procent förnybar energi i transportsektorn. Vi ligger alltså åtta år före tidtabellen. För att inte vår bransch ska stagnera och all utveckling hamna i andra länder behöver vi ett högre mål 2020. Vi måste sikta högt, även på kort sikt, om vi ska kunna uppnå den fossiloberoende fordonsflottan 2030.

Anders Fredriksson, vd, SEKAB
Anders Mathiasson, vd, Energigas Sverige
Bo Ramberg, vd, Fordonsgas Sverige
Carl von Schantz, divisionschef, Lantmännen Energi
Claes Ramel, vd Ecobränsle
Gustav Melin, vd, Svebio
Helena Jonsson, ordförande, Lantbrukarnas Riksförbund
Jan Lindstedt, BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF)
Jonas Sidenå, vd, St1
Lars Fritz, vd, NBE Sweden AB
Lars Lind, vd, Perstorp BioProducts AB
Lasse Holm, verksamhetschef, Q3
Max Jönsson,vd, Chemrec
Mikael Runesson, vd, Nordisk Etanol och Biogas AB
Petter Holland, koncernchef och vd, Preem AB
Stellan Jacobsson, vd, Svensk Biogas
Tina Helin, vd, E.ON Gas
Åke Westberg, vd, SCA Energy

2012-05-08

FLYGSKATT NU!

http://flygskatt.nu/
Regeringspartierna och Socialdemokraterna säger blankt nej till alla former av nationell skatt på flyget. Detta trots att 62 procent av svenska folket, enligt en Sifo-undersökning, stöder en skatt på inrikesflyget i nivå med koldioxidskatten på bensin. I dag är flyget helt undantaget från både koldioxidskatt och moms.
Skriv på uppropet!


2012-05-01

Svarta pellets skapar grön framtid. SVD 20120430

Efter att ha deltagit på en konferens om biobränslen i Rotterdam och besökt Neste Oils bioraffinaderi utanför staden drabbades jag av en insikt: Ingenting kommer att ändras.
Det gröna samhället kommer att se likadant ut som det som baserar sig på fossil energi. Det kommer att ha samma sorts raffinaderier och kraftledningar och bilarna kommer att se likadana ut, även om de går på el. De som fortsätter att tanka bensin och diesel kommer att göra det på sin vanliga bensinstation utan att behöva bygga om sin bil eller köpa en ny.

"A farm for the future"

http://www.youtube.com/watch?v=xShCEKL-mQ8
Intressant exempel på ekologisk farming