http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3472239.ece
I vårpropositionen föreslår
regeringen att vi fullt ut ska utnyttja EU:s regler om att blanda in tio
procent etanol i bensin och sju procent biodiesel i diesel. Förslaget
gäller bara en del av marknaden för biodrivmedel. Det behövs mycket mer
för att vi i branschen ska kunna fortsätta våra satsningar:
* Vi behöver ett nytt, ambitiöst
mål som politiker i alla läger står bakom. Vi kommer redan i år att nå
EU:s 2020-mål på tio procent förnybar energi i transportsektorn. Vi
ligger alltså åtta år före tidtabellen. För att inte vår bransch ska
stagnera och all utveckling hamna i andra länder behöver vi ett högre
mål 2020. Vi måste sikta högt, även på kort sikt, om vi ska kunna uppnå
den fossiloberoende fordonsflottan 2030.
Anders Fredriksson, vd, SEKAB
Anders Mathiasson, vd, Energigas Sverige
Bo Ramberg, vd, Fordonsgas Sverige
Carl von Schantz, divisionschef, Lantmännen Energi
Claes Ramel, vd Ecobränsle
Gustav Melin, vd, Svebio
Helena Jonsson, ordförande, Lantbrukarnas Riksförbund
Jan Lindstedt, BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF)
Jonas Sidenå, vd, St1
Lars Fritz, vd, NBE Sweden AB
Lars Lind, vd, Perstorp BioProducts AB
Lasse Holm, verksamhetschef, Q3
Max Jönsson,vd, Chemrec
Mikael Runesson, vd, Nordisk Etanol och Biogas AB
Petter Holland, koncernchef och vd, Preem AB
Stellan Jacobsson, vd, Svensk Biogas
Tina Helin, vd, E.ON Gas
Åke Westberg, vd, SCA Energy
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar