OKQ8 vill börja sälja ren biobaserad syntetdiesel, i första hand till tunga fordon. Bränslet minskar koldioxidutsläppen med 50-90 procent. Inom något år kan företaget byta ut hälften av den diesel som säljs i Sverige. Men först ska bränslet testas en gång till.
Bränslet betecknas HVO (hydrotreated vegetable oil) eller BTL (biomass to liquide) och är kemiskt en kopia av vanlig diesel.
Bränslet betecknas HVO (hydrotreated vegetable oil) eller BTL (biomass to liquide) och är kemiskt en kopia av vanlig diesel.
Det HVO-bränsle som OKQ8 använder tillverkas av finska Neste i ett raffinaderi utanför Borgå.
Numera är råvaran slakteriavfall från trakten runt Borgå, eller olja från raps eller rybs.
HVO kan blandas med vanlig diesel hursomhelst och distribueras och lagras i samma pumpar och cisterner. Bränslet har testats ett flertal gånger i Finland och Sverige. Bland annat deltog Scania i ett långtidsprov över tre år i Stockholm och Helsingfors. Ändå genomför OKQ8 nu ett nytt långtidstest tillsammans med Volvo innan man vågar släppa ut 100 procent HVO i pumparna. Skälet är att ren HVO har något lägre densitet och energiinnehåll än vanlig diesel. Testet har pågått under 2013 och utvärderingen beräknas vara klar 2015.
Neste räknar med att kunna leverera 500 000 kubikmeter palmoljefri HVO per år, vilket motsvarar hälften av den diesel som OKQ8 säljer i Sverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar