2013-05-15

Laddhybrid blir billigast. Ny Teknik 20130515

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article3693833.ece
Volvos laddhybridbussar testas nu i stadstrafik i Göteborg. Tre bussar går på linje 60 och snabbladdas vid ändhållplatserna. Nästan hela sträckan går på ren el. Om två år är bussarna på marknaden. Efter fem år i trafik är laddhybriden billigare än en diesel.

Sex minuter. Så lång tid tar det att trycka tillräckligt med energi i batteripaketet för att bussen ska kunna köra sju kilometer på ren el. Laddning­en sker med 100 kW via strömavtagare på taket.
– De flesta busslinjer i städer är omkring en mil. På den sträckan sparar vi 80 procent diesel. Den rena energibesparingen blir 60 procent, säger Ulf Gustafsson på Volvo Bussar.

Fakta Det skiljer laddhybriden mot Volvos vanliga hybrid

Tekniskt är laddhybriden till största delen identisk med den vanliga hybridbuss som varit i produktion sedan 2010. Det som skiljer, förutom mjukvara som styr alla processerna, är ett större batteri på 15 kWh (mot 5 kWh i den vanliga hybridbussen) och laddanordningen på taket. Samt att elmotorn är lite starkare, 150 kW och 1 200 Nm i vridmoment, mot 120 kW och 800 Nm.
Resten av drivlinan är identisk, med en femliters fyrcylindrig dieselmotor på 215 hk och Volvos elektromekaniska automatlåda Ishift. Resten av bussen är även identisk med Volvos gas- och dieseldrivna stadsbussar.

Fakta Stockholm nästa

Försöket i Göteborg stöds av EU med cirka 15 miljoner kronor. Volvo Bussar, Västtrafik och Göteborg Energi deltar med lika mycket. Om EU beviljar mer stöd blir Stockholm nästa anhalt. Om ett år ska linje 74 mellan Mariatorget och Sickla trafikeras med åtta laddhybridbussar. Helsingborg och Linköping står på tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar