Det går att höja skatterna rejält för bilinköp och bilresor, för att bekosta allmänna kommunikationer med hög kvalitet (komfort, tidsåtgång, rättidighet) till en låg kostnad. Kollektivtrafikens stora utmaning är att öka kapaciteten med bibehållen kvalitet, så att stora grupper av dagens bilresenärer i stället väljer att åka kollektivt. Att förbjuda privatbilismen går naturligtvis inte och är inte heller önskvärt. Att motverka samhällets subventionering och införa strängare restriktioner för både producenter och konsumenter är dock både motiverat och nödvändigt.
MARGARETA FRIMAN
professor, service- och marknadsorienterad transportforskning (Samot), Karlstads universitet, medlem i Expertrådet för framtidens personresor
TOMMY GÄRLING
professor emeritus, Göteborgs universitet och Samot, Karlstads universitet
AGNETA MARELL
professor Handelshögskolan, Umeå universitet, medlem i Expertrådet för framtidens personresor
ELIN NILSSON
doktorand, Handelshögskolan, Umeå universitet
LARS E OLSSON
universitetslektor, Samot, Karlstads universitet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar