2011-11-23

Hellre strömskenor i vägen än trådar i luften. Ny Teknik 20111121

Tekniken för att tillföra elen från ovan löser den tunga trafikens problem men stänger ute den lätta. Därför är alternativet med el "underifrån", som även kan försörja lätta fordon, av betydligt större samhällsvärde, skriver Mats Alaküla i sina kommentarsinlägg.
Luftledningar är det sämsta alternativet ur miljösynvinkel. Dyrt blir det också eftersom det bara är lastbilar som kan utnyttja det. Med strömskenor i vägbanan kan både tung trafik och vanliga elbilar köra på el. Både miljökalkylen och den ekonomiska kalkylen blir bättre, säger Gunnar Asplund till Ny Teknik.

Mats Alaküla skriver i sina blogginlägg till artikeln på Nyteknik.se i fredags att elvägar är en strålande affär, inte bara ekonomisk utan även miljömässigt.

Det skulle kosta uppemot 200 miljarder kronor för att elektrifiera alla 20 000 kilometer riksväg och europaväg i Sverige, enligt Alakülas beräkningar.

Då skulle hela Sveriges vägfordonsflotta kunna drivas helt elektriskt. Sträckorna mellan riksvägarna och europavägarna skulle överbrygga med batteridrift.

- Detta är inte en blåögd dröm och handlar inte om järnväg ställt mot landsväg i ett kortare perspektiv. Det handlar om en långsiktigt nödvändig total omställning av samhället, där vägtrafiken måste anpassas till framtidens förnyelsebara energiförsörjning, skriver Mats Alaküla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar