2010-01-27

Utdrag från "Sopoperans miljöpolicy" sept 2008

(Sopoperan var ett evenemang som gick av stapeln i Halmstad i sept 2008)

Klimatkompensation
Det är oundvikligt att spräcka nollgränsen för miljö‐ och klimatstörande utsläpp, vilka ansträngningar som än sätts in.
Det är däremot inte oundvikligt att kompensera för sina utsläpp.
De senaste åren har kortsiktiga inköp av utsläppsrätter inom EU:s handelssystem (som t.ex. https://www.atmosfair.de) varit populärt. Men även om den nya handelsperioden 2008‐2012 förmodligen kommer att ha större genomslag än den förra, väljer Sopoperan att
klimatkompensera mer långsiktigt genom att bidra med stöd till de ojämförligt största klimatneutraliserande systemen på jorden: Skogen och Havet.

Det kommer förekomma 3 olika sätt att klimatkompensera
1. Plantering av träd i Kenya, Tanzania, Rwanda och Uganda genom VI‐skogen, till en kostnad av 20 kr/träd. Motsvarande trädplanteringsprojekt hos andra kontrollerade organisationer kan användas.
2. Stöd till SNFs arbete med Agroforesty och skydd av hotad urskog i Sverige och Världen. Motsvarande urskogsskyddande projekt hos andra kontrollerade organisationer kan användas.
3. Stöd till Greenpeaces arbete för att skydda våra hav. Motsvarande projekt för skyddandet av havet hos andra kontrollerade organisationer kan användas.

Transporter
Vid persontransporter kommer sopoperan respektera följande prioritetsordning, med mottot: Ta cykeln när du kan, men bilen när du måste.
1. Cykel
2. Tåg
3. Buss
4. Miljöbil
5. Bil
6. Flyg
Tåg, buss, biogasbil, bil för person med funktionshinder samt bil med minst 4 personer klimatkompenseras inte.
Bil med färre än 4 personer samt flyg klimatkompenseras av den/de som utnyttjar fordonet enligt SNFs schablonberäkning av Co2utsläpp, och den ekonomiska kompensationen sker enligt ovan och renderar 2 kr/kg Co2
utsläpp.
Bil med 1 kg co2 per mil = 2 kr per mil.
Flyg med 6 kg co2 per mil = 12 kr per mil.

/Tord

1 kommentar:

  1. Jmf: Enl. Atmosfair är priset c:a 0,23 kr per kg CO2.
    /Tord

    SvaraRadera