2010-12-21

En miljon satsas på miljön. Smålandstidningen 20101216.

Eksjö kommun kommer att vara med i det nationella energieffektiviseringsprojektet som pågår under fyra år fram till 2014. Under dessa fyra år får kommunen årligen ut 280000 kr som utredningspengar för att kunna satsa på energieffektivisering. I en arbetsgrupp för effektiviseringen skall energi- och klimatrådgivare Kurt Jansson samt Sven-Erik Johansson och Gunnar Alm ingå. Dessutom skall hjälp inhämtas från en konsult.
/Tord

2010-12-14

Sverige kan bli bäst på minusutsläpp. Ur Vetenskapens värld 20101213.

BECCS, (bio energy carbon capture and storage) bioenergi med koldioxidlagring.

Minusutsläppen med BECCS kan skapas genom att filtrera ut och under tryck transportera iväg koldioxid från de största svenska pappersmassabruken och kraftvärmeverken till beprövade norska koldioxidlager långt under Nordsjöns botten, säger Henrik Karlsson, VD på den svenska BECCS-aktören Biorecro.

Kommentar: Vad som krävs är att det måste kosta pengar att släppa ut CO2.
/Tord

Rekordstor minskning av svenska koldioxidutsläpp.

De totala utsläppen av växthusgaser i Sverige uppgick år 2009 till 59,8 miljoner ton. Sedan 1990 har utsläppen minskat med cirka 12,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter.
Under 2009 minskade utsläppen med drygt 3,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Det är den största minskningen som skett under ett enskilt år (lågkonjunkturen bidrog). Detta innebär att Sveriges totala utsläpp nu totalt har minskat med cirka 17 procent sedan 1990.
Uppgifterna kommer från Naturvårdsverkets statistik över de svenska utsläppen 2009.

Alltid något!
/Tord

Miljöexperter skeptiska till Svanbergs oljeuttalande. SVD 20101214.

Miljöexperterna är skeptiska till BP-ordföranden Carl-Henric Svanbergs försök att tona ner miljöeffekterna av oljeläckan i Mexikanska Golfen. I en SVT-intervju sade han bland annat att vattentester visar samma nivåer av oljeprodukter som tidigare. Men hälften av oljan finns fortfarande i havet och ingen vet hur den kommer att påverka naturen, menar de.
/Tord

2010-12-13

Lättnad och oro efter Cancún. SVD 20101213.

Lättnad över att Köpenhamnsfiaskot inte upprepades, men oro över att Kyoto-avtalet inte förnyas. Det präglar reaktionerna på helgens Cancúnöverenskommelse om världens miljöframtid.

Det manades till stora nedskärningar av globala utsläpp för att nå tvågradersmålet.

Mötet öppnade för att målet skärps till 1,5 grader C.

Green Climate Fund (GCF) skall upprättas.

Man uppmanade till gemensamt arbete för att hejda skogsskövling.

Man skall diskutera en skärpning av de utsläppsminskningar som ingår i Kyotoavtalet.

2010-12-12

Climate Change Performance Index (CCPI).

Climate Change Performance Index (CCPI är gjord av Germanwatch and CAN Europe). De båda organisationerna samlar varje år data om CO2-utsläppen, dess trend och kvaliteten på de klimatpolitiska åtgärderna i de 57 länder som har de största utsläppen av växthusgaser.

Nya miljoner till svensk solfångare. Ny Teknik 20101209.

Med drygt tio nya miljoner satsar det svenska solenergiföretaget Solarus på en internationell lansering av sin modul som både ger el och värme. En ny fabrik planeras i Gävletrakten.

Av de nya pengarna kommer 4,95 miljoner från Energimyndigheten i form av villkorslån. Samtidigt satsar privata investerare minst lika mycket berättar Niclas Stenlund, produktionsansvarig och en av grundarna.

2010-12-09

980 GW solkraft inom tio år. Teknik 360 20101206.

Utvecklingen av solcells- och solvärmeteknik kommer att minska de globala koldioxidutsläppen med 570 miljoner ton under den kommande tioårsperioden. För att nå samma effekt skulle man behöva stänga 100 koleldade kraftverk eller ta 110 miljoner bilar av vägarna, enligt en rapport som amerikanska branschorganisationen Solar Energy Industries Association (SEIA) släppte förra veckan.

Rapporten presenterades samtidigt som FN:s sändebud i Cancun, Mexiko diskuterade en eventuell utvidgning av 1997 års Kyotoprotokoll (ett internationellt avtal för att minska koldioxidutsläppen). 21 organisationer från olika länder uppmanade världens regeringar att stödja utvecklingen av solenergi som en del av kampen mot klimatförändringarna, skriver Bloomberg BusinessWeek.


Enligt rapporten kommer den globala solenergikapaciteten att komma upp i hela 980 gigawatt redan 2020. Men för att dessa siffror ska bli verklighet så krävs det en rejäl satsning i form av stöd och finansiering från såväl privata investerare som världens regeringar.

Tidningen Treehugger påpekar att fossila bränslen globalt sett tar emot tolv gånger så mycket statligt stöd som förnybar energi, och föreslår att man till att börja med tar bort allt statligt stöd för oljeprospektering och istället satsar pengarna på sysselsättningsskapande projekt för ren energi.

2010-12-07

Shippingefficiency.org

Shippingefficiency.org is a free-access, beta data-hub designed for ship owners, operators, charterers, ports, insurance companies, shipbrokers and other stakeholders, to factor in vessel efficiency information when making business decisions.
Shippingefficiency.org assesses and provides energy efficiency ratings energy efficiency for over 60,000 international vessels based on the United Nations' IMO's Energy Efficiency design Index (EEDI). A separate search tool provides ratings based on the Clean Cargo Working Group Index, which benchmarks container vessels' CO2 efficiency against other vessels plying the same major container routes (ie: Asia to Europe).

Kan vara en användbar sight, men varför är den inte tillgänglig för alla?
/Tord

Ny klimatmärkning för sjöfarten. SVD 20101206.

"Sjöfarten är en lika stor klimatbov som flyget. Men trots att utsläppen skulle kunna minskas med 75 procent, blir de ­bara större. I dag öppnar en webbsida som avslöjar enskilda fartygs koldioxidutsläpp. SvD har testat Finlandsbåtarna som hamnar i de sämsta klasserna."

"Men miljöregler inom sjöfarten har en historia av att gå trögt. De förhandlas inom Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, som så sent som i oktober försökt få igenom ett index som visar hur bränsleeffektivt ett fartyg är, vilket har direkt bäring på koldioxidutsläppen. Förslaget blockerades av bland annat Kina, Brasilien, Indien och Saudiarabien."

"Nu lanseras i stället miljöindexet av en frivillig organisation. Från och med i dag kan vem som helst gå in på webbsidan shippingefficiency.org och få reda på koldioxidutsläppen från 60000 fartyg, över hälften av världens flotta. Där klassas varje enskilt skepp med en bokstav A till G som visar hur väl båten utnyttjar bränslet där A är bäst och G sämst. Där finns också uppgifter om fartygets koldioxidutsläpp per sjömil."

Det händer saker trots allt!
/Tord